CHCETE PODPOŘIT TENTO BLOG?

Sdílejte své náměty k výuce zasláním na email corkalenka@gmail.com. Pokud je Vám bližší finanční podpora, můžete tak učinit zasláním jakékoli částky na číslo účtu: 1027540618/5500.

Děkuji všem, kteří již tak učinili:-)

čtvrtek 29. září 2016

Toccata a fuga d moll aneb Několik tipů pro práci

Opět se "odpíchnu" od vzpomínky... Tentokrát se váže k jednomu rockovému festivalu, na kterém jsem před 10 lety viděla anglickou punkovou kapelu Toy Dolls a jejich pojetí Toccaty a fugy d moll od J. S. Bacha v neuvěřitelné muzikantské kvalitě. Je pravda, že jsem občas musela přivřít oči, ale tehdy jsem pochopila, že pro "punkáče" už dávno neplatí, že si vystačí se třemi akordy, a začala jsem jejich nahrávku používat při dějinách hudby, což většinou vzbuzuje velké nadšení a zájem.
Ale článek nebude o punku, nabídnu opět co nejvíc aktivit k dané skladbě.
Ráda používám nápady z My pozor dáme a nejen posloucháme J. Herdena. Inspirací do hodin s Bachem je zde opravdu hodně.
Návštěva barokního chrámu
Text k motivaci najdete ve zmíněné knize  na straně 114. Já bych nyní pustila i virtuální prohlídku Chrámu svatého Mikuláše  nebo jinou a k tomu rovnou jako kulisu Toccatu a fugu d moll.
Virtuální prohlídky: Chrám svatého Mikuláše v Praze nebo Great Witley Church - není to česká památka, ale její prohlídka je lépe udělaná.
Rytmika ve formě fugy:
Doporučuji nejdříve na rytmické slabiky, pak se slovem po hlasech, poté s hrou na tělo a přejít k rytmickým orffovým nástrojům a vícehlasu... Zařazovala jsem postupně několik hodin na závěr rytmiky. Není to úplně jednoduchá aktivita, ale děti skrz ni dobře pochopí princip fugy, můžete barevně vyznačovat jednotlivé části, dělala jsem několikrát v 8. třídě.

Hra na varhany v podání K. Richtera


Dobré je děti při sledování videa něčím částečně zaměstnat:-) Mohou například vyplnit myšlenkovou mapu na téma BAROKO, nebo třeba sledovat kolikrát budou vidět hudebníkovy nohy v akci:-)... Aktivitu si jistě vymyslíte sami:-) Jen pozor, ať nezírají více do papíru než na video:-)
Toccata a fuga d moll aneb Když všichni hrají totéž, není to totéž:-)
U menších dětí (4. třída) používám tento list:



Poslechové skladby, ze kterých vybírám: (na youtube v podstatě naleznete jakýkoli nástroj, který potřebujete :-) )
Skleničky
Harmonika
Harfa
Lidský hlas
Varhany
Kytara
...
Z youtube jednoduše převedete přímo na MP3 pomocí programu Atube.
Zmíněné Toy Dolls, pouštím při dějinách v 8. třídě, podle nálady buď při opakování, nebo naopak jako motivaci, dnes si budeme povídat o skladateli, který složil tuto hudbu... Ale pak to chce přístup "Neberu se vážně.:-)"
Zajímavá videa k využití:
Průběžný grafický záznam:

Velká klaviatura - hra skákáním
4) Dobře se pracuje i s orchestrální verzí Leopolda Stokowského

To je pro tento týden vše. Cítím, že mám na blogu dluh vůči opeře, tak bych to chtěla příště napravit, uvidím, jestli se mi to povede:-).



čtvrtek 22. září 2016

J. S. Bach aneb Dějiny hudby jinak II

Dnešní článek bych věnovala několika tipům k poslechu J. S. Bacha. Libuji si v paralelách s populární hudbou, které jsem naťukla i v rámci Beatles:-) Doufám, že si tak každý z Vás vybere to své.:-)
1) Air a A whiter shade of pale (Procol Harum) a další...
Pokud si ještě vzpomenete na aktivitu k Pachelbelovi, dá se přenést i na Air. Velmi dobře můžete doprovodit na bw nebo využijte jen k "poznávačce", ve vazbě na A whiter shade of pale se ptám, kterou skladbou se tato inspirovala? Moc ráda s dětmi také využívám nahrávky klasických děl v podání Bobbyho McFerrina a Yo -Yo My. Poznáváme nástroje, to je hezký "chyták". A pro relaxaci jazzovou verzi J. Loussiera :-)
Air s grafickým a notovým záznamem
Doprovod pro A Whiter shade of pale je z mé dílny. Myšleno pro boomwhackery - využijete výborně celou diatonickou sadu:-), ale v podstatě můžete doplnit i o další melodické orffovy nástroje. Tempo je pomalé, jistě se třídou zvládnete. Pro ty, kteří neumí noty, vytvořte dle zápisu barevné rytmické slabiky (Táj ty) na plachtu, snadno stihnete ukazovat i bez ní. Nahrávku jsem pro doprovod zkrátila. ZDE
Boomwhackers od Olgy Kovaříkové:


2) Invence d moll a 4Tet
Tu používám jen pro trénování orientace v notovém zápisu. Pokud víme, že dux = vůdce, je český text poměrně vtipný, ačkoli nejde o fugu...děti většinou nechávám vyznačit hlavní téma v úvodu skladby v obou hlasech.
Invence d moll
4TET

3) Badinerie a hra na tělo
Tato hra na tělo je zase jedna z těch povedených:-) Paní má při prezentaci ten správný učitelský výraz:-)

Příště se můžete těšit na Toccatu a fugu d moll. Děkuji za pěkné komentáře. Pokud narazíte na nějaký nesmysl v mých článcích, budu rovněž ráda za reflexi.
Aktualizace 6.3.2019
Výborná instrumentace průběhu:-)


středa 14. září 2016

Radeckého marš aneb Hudba napříč předměty

Za dnešním článkem stojí zkušenost s výukou vlastivědy před několika lety. Tehdy jsem učila české dějiny v 5. třídě a snažila se je dětem i sobě co nejvíc zpestřit. Po probrání Národního obrození jsme s dětmi zhlédly České nebe. Byly to prosmáté 2 hodiny, dělalo mi radost a dětem, myslím, taky,  že objevily humor Járy Cimrmana a rozuměly mu, dokonce tehdy udělaly i velikou nástěnku na toto téma, kde visela například Cimrmanova čepice nebo brýle, ta hra s fikcí je ohromně bavila. Chtěla jsem tehdy z tématu "vytěžit" co nejvíc, a tak jsme se věnovali Cimrmanovi nejen ve vlastivědě, literatuře, slohu, ale i hudební výchově, všechno vznikalo tak nějak přirozeně, nyní jsem jen doladila do podoby, ve které bych s tím pracovala dnes:-) Předpokládám, že hodně z Vás nemá tu příležitost učit v jedné třídě všechny vyjmenované předměty, proto nabídnu převážně hudební činnosti.
Minutová motivace
Začala bych videoukázkou ze hry. Nemyslím si, že je vždy čas na to trávit 2 hodiny sledováním celého záznamu... Asi pětiminutovou ukázku naleznete ZDE. Pak se můžete chvilku věnovat dějinám, ale záleží na Vás, jak využijete. I charakteristika Radeckého po zhlédnutí delší ukázky by byla poměrně vtipná.


Práce s poslechovou mapou
V hudební výchově bych pracovala zejména s poslechovou mapou, kterou jsem vytvořila, nic dokonalého, ale jde o nápad. Hudba ZDE . Můžete vytisknout nebo překreslit na plachtu či promítnout na interaktivní tabuli. Nejdříve sledujte prstem průběh, potom barevně označte místa a vyberte pro ně orffovy nástroje, možno vymyslet i svoji hru na tělo. Pak je možné během skladby hrát na tělo a nástroje podle poslechové mapy. Předehra a mezihry nejsou v mapě zachyceny, ale bude se Vám to hodit, děti se v pauze dobře zorientují.

Video, jak ukazovat v mapě ZDE, omluvte kvalitu, mám pořád ještě jenom 2 ruce a žádný stativ:-)
Hra na tělo
Když jsem zapátrala na internetu, našla jsem toto, myslím, že velmi dobře využitelná hra:-) a dobře použitelné i video přímo v hodině. Když napíšete do youtube vyhledávače radetzky body, najdete toho víc.


Aktualizace 18.5. 2018 
Takhle zvládli v Přerově nad Labem - díky Olze Kovaříkové za sdílení:


Choreografie pro mažoretky
Narazila jsem ještě na pěknou choreografii k pochodu, a protože vím, že na mnoha školách funguje kroužek mažoretek, mohla by se někomu hodit.


Dalo by se ještě napsat více k práci se samotným pochodem a pulzací, ale to mám pocit je základ pro většinu osvojený. Užívejte letních byť zářijových dní i jinde než ve škole:-) Děkuji za pěkné emaily, jsou pro mě hnacím motorem:-)

čtvrtek 8. září 2016

Beatles a dějiny hudby trochu jinak

Za vznikem tohoto článku stojí opět vzpomínka na pana Herdena a jeho vášeň pro paralely mezi klasickou a populární hudbou. Sama jsem námět paralely mezi Because a Beethovenovou Měsíční sonátou mnohokrát využila v praxi a rozšířila o další aktivity, které Vám představím:
1)Twist and shout - hra na tělo aneb Nejdříve z jiného soudku:-)
Tato aktivita mi připadá jako geniální. Zařazuji ji na závěr rytmické hry na tělo, které se věnuji před rozezpíváním v každé hodině. Je to další z chvilek, kdy Vám půjdou druhostupňové děti "na ruku". Dobře využitelné i jako motivace k dějinám populární hudby.
Skladbu naleznete zde
Nápad je z Ameriky - zdroj .
Instruktážní video:
Beatles z pera barokních skladatelů aneb Využijte skvělý projekt P. Breinera
Pokud děti neznají Beatles, asi by měly být nejdříve seznámeny s původní podobou, jinak pozbývá aktivita vtipu. Nebo to naopak můžete zkusit z druhé strany, kdy jim neprozradíte nic a pustíte jim přestylizované verze a až po vypracování listu Beatles. Přikládám opět pracovní list, ale lze snadno realizovat i bez, záleží na Vás. Tuto aktivitu zařazuji do opakování po probrání baroka. Využijte jak chcete:-) Jen nechte dostatečně dlouho hrát, aby bylo možné stylově odlišit...

Ukázka She Loves You (Handel)
Ukázka A Hard Day's Night (Vivaldi)
Ukázka The Long and Winding Road (Bach)
Originály:
She Loves You
A Hard Day's Night
The Long and Winding Road - bohužel jsem nenašla lepší nebo jsem špatně hledala:-(

3) Tip z My pozor dáme a nejen posloucháme (J. Herden)
Jde o paralelu, kterou můžete využít v klasicismu při a nebo po probrání díla L. van Beethovena. Nebo kdykoli jindy Vás napadne:-) Beatles se skutečně nechali inspirovat klasickou hudbou a nejzřetelněji je to znát na písničce Because, kde můžete využít k porovnání i notových záznamů, kde mohou děti hledat přímé důkazy:-) Pokud ovládáte klavír, zkuste hodinu u něj, to se mi osvědčilo...


Odkazy:
J. Lennon o vzniku této písně
Because
Měsíční sonáta
4) Beatles v podání Petera Lipy
Zde se dočkáte "fazolové" aktivity až po semináři v Letňanech, zhruba v polovině listopadu...nemůžu se tady přeci úplně "vystřílet" a připravit se o překvapení při dílně:-)
Ukázka CD Petera Lipy
5) Yelow submarine na boomwhackery
Důkaz, že existují i jiní šílenci ZDE
6) Let it be - orffovy nástroje
Ve třídě (ze zahraničí)


To je pro tento týden vše. Budu vděčná za jakýkoli komentář, návštěvnost blogu je pěkná, proto se zkuste, prosím,  podělit a nejenom konzumovat. Mockrát děkuji Lídě Křivkové, které přepsala noty do stejné grafiky.

čtvrtek 1. září 2016

A. Dvořák - Vodník - aktivní poslech s literárním přesahem

Jak jsem slíbila, dnešní článek věnuji zejména Vodníkovi, práce je určena starším dětem, neměla jsem ještě tu možnost ji vyzkoušet. Budu tedy ráda za jakoukoli reflexi, jen do mě:-) Uměla bych si takovou hodinu představit i ve 2. ročníku na Gymnáziu, kde je většinou Erbenovi v literatuře věnována velká pozornost.
Celý text Kytice, který si myslím můžete promítnout rovnou na interaktivní tabuli, je ZDE.
Jinak ale doporučuji, aby alespoň každá skupina měla svoji fotokopii textu, jelikož je nezbytné, aby si žáci mohli k textu jak při četbě, tak i např. při zhudebňování jednotlivých částí, psát přímo do textu poznámky, rytmické zápisy,...
Skupinová práce
Už nějakou chvilku jsme nelosovali:-) Nejdříve tedy nechte losovat, tento prvek mají rádi i velcí. Po třídě se následně hledají děti se stejným nápisem na kartě. Jejich prvním úkolem je přijít na to, co je na kartě skutečně napsáno (postavy z Vodníka - matka, dcera, vodník, vypravěč). Tiskla bych obyčejně na zelený papír.

Následně přečtou text, zde můžete využít i audioknihu, ale vzhledem k délce a náročnosti zpracování bych dala přednost společnému čtení. Pokud mají Vaše děti návyk číst potichu, klidně do toho, jen kopii textu by měl potom mít každý svou.
Práce s pracovním listem
O symfonických básních A. Dvořáka je známo, že velmi dobře vystihují atmosféru a rytmus předlohy (Erbenovy Kytice), dokonce u některých z nich tomuto podřídil i hudební formu (nejvíce u Zlatého Kolovratu). Tomuto se věnuje bod č. 5 pracovního listu. Ukázka k tomuto úkolu ZDE. Udělala jsem ještě jednu k ukázku, která odpovídá textu b ZDE.


Film F. A. Brabce
Nápad, který poměrně překvapivě vyšel:-) Zkusila jsem propojit film F.A. Brabce s hudbou A. Dvořáka. Hudba funguje jako řeč... Ale jde o úplně jiné uchopení, než měl, podle mě, na mysli Dvořák. Děj ve filmu je o hodně rychlejší než program v Dvořákově symf. básni.


Rap a Vodník - proč ne?
Uměla bych si představit, že se děti doprovodí samy. Ale viděla bych to jen jako misi pro odvážné učitele:-) Pokusím se sehnat hudební podklad. Prozatím Vám bude muset stačit tento odkaz.
https://www.youtube.com/watch?v=hJI3o4IDUOA
Mp3 ZDE
Hudební podklad už mám, hurá! Tímto moc děkuji autorovi, který pochopil smysl tohoto blogu a ochotně se s námi podělil:-). Podklad naleznete ZDE .

Dobře využitelný je pochopitelně i SEMAFOR:-) ZDE
Slíbený opakovací list z archivu:-)


Ukázky najdete ZDE. Pořadí dle listu ( 9. symf. -  4. věta, 3. věta, Vodník, Zlatý kolovrat, Rusalka, Stabat Mater, Te Deum)

To je v tomto týdnu vše. Příště už ne tak vážně v rytmu Beatles:-) Budu ráda za jakoukoli Vaši reakci k mému počínání.