CHCETE PODPOŘIT TENTO BLOG?

Sdílejte své náměty k výuce zasláním na email corkalenka@gmail.com. Pokud je Vám bližší finanční podpora, můžete tak učinit zasláním jakékoli částky na číslo účtu: 1027540618/5500.

Děkuji všem, kteří již tak učinili:-)

středa 14. září 2016

Radeckého marš aneb Hudba napříč předměty

Za dnešním článkem stojí zkušenost s výukou vlastivědy před několika lety. Tehdy jsem učila české dějiny v 5. třídě a snažila se je dětem i sobě co nejvíc zpestřit. Po probrání Národního obrození jsme s dětmi zhlédly České nebe. Byly to prosmáté 2 hodiny, dělalo mi radost a dětem, myslím, taky,  že objevily humor Járy Cimrmana a rozuměly mu, dokonce tehdy udělaly i velikou nástěnku na toto téma, kde visela například Cimrmanova čepice nebo brýle, ta hra s fikcí je ohromně bavila. Chtěla jsem tehdy z tématu "vytěžit" co nejvíc, a tak jsme se věnovali Cimrmanovi nejen ve vlastivědě, literatuře, slohu, ale i hudební výchově, všechno vznikalo tak nějak přirozeně, nyní jsem jen doladila do podoby, ve které bych s tím pracovala dnes:-) Předpokládám, že hodně z Vás nemá tu příležitost učit v jedné třídě všechny vyjmenované předměty, proto nabídnu převážně hudební činnosti.
Minutová motivace
Začala bych videoukázkou ze hry. Nemyslím si, že je vždy čas na to trávit 2 hodiny sledováním celého záznamu... Asi pětiminutovou ukázku naleznete ZDE. Pak se můžete chvilku věnovat dějinám, ale záleží na Vás, jak využijete. I charakteristika Radeckého po zhlédnutí delší ukázky by byla poměrně vtipná.


Práce s poslechovou mapou
V hudební výchově bych pracovala zejména s poslechovou mapou, kterou jsem vytvořila, nic dokonalého, ale jde o nápad. Hudba ZDE . Můžete vytisknout nebo překreslit na plachtu či promítnout na interaktivní tabuli. Nejdříve sledujte prstem průběh, potom barevně označte místa a vyberte pro ně orffovy nástroje, možno vymyslet i svoji hru na tělo. Pak je možné během skladby hrát na tělo a nástroje podle poslechové mapy. Předehra a mezihry nejsou v mapě zachyceny, ale bude se Vám to hodit, děti se v pauze dobře zorientují.

Video, jak ukazovat v mapě ZDE, omluvte kvalitu, mám pořád ještě jenom 2 ruce a žádný stativ:-)
Hra na tělo
Když jsem zapátrala na internetu, našla jsem toto, myslím, že velmi dobře využitelná hra:-) a dobře použitelné i video přímo v hodině. Když napíšete do youtube vyhledávače radetzky body, najdete toho víc.


Aktualizace 18.5. 2018 
Takhle zvládli v Přerově nad Labem - díky Olze Kovaříkové za sdílení:


Choreografie pro mažoretky
Narazila jsem ještě na pěknou choreografii k pochodu, a protože vím, že na mnoha školách funguje kroužek mažoretek, mohla by se někomu hodit.


Dalo by se ještě napsat více k práci se samotným pochodem a pulzací, ale to mám pocit je základ pro většinu osvojený. Užívejte letních byť zářijových dní i jinde než ve škole:-) Děkuji za pěkné emaily, jsou pro mě hnacím motorem:-)

1 komentář:

  1. Radeckého marš je pro mě hlavně super hudba i ve třiceti letech. Jednou jsem se to dokonce pokoušel i zcoverovat na bicí. Respektive celkově na perkuse. S orchestrem, který jsem vedl. A dokonce jsem z toho udělal takový projekt, že jsem zjišťoval, jak vybrat timbales, protože jsem tam chtěl mít co největší různorodost. ;-)

    OdpovědětVymazat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/